Передплата друкованого видання на 2022 рік

Індекс видання: 30496

Часопис "НОВИЙ ЧАС"

Тематика: Громадсько-політичні та літературно-художні видання

Мінімальний строк передплати: 1 міс.

Передплатити

Освітяни надіються на краще

Хіба можна бути спокійним, якщо

в навчанні, що має приносити радість

буття і радість пізнання, дитині стає

незатишно і моторошно?

В.Сухомлинський.

Демографічна проблема українського села «породила» цілу низку проблем, які постійно виникають в суспільстві. Найважливішими з них є освітні проблеми, що з року в рік існують у звичайній сільській школі. І Бориницька загальноосвітня школа І-ІІ ст. тут не виняток.

 

У доволі великому селі, яке нараховує 718 жителів, за останнє десятиліття кожного року народжується від трьох до десяти дітей. Через шість років виникає проблемне питання щодо наповнюваності класів. Це призвело до того, що у 1-4-х класах школи навчається всього 30 дітей, зокрема у 2-му класі п’ятеро, у 3-му семеро, у 4-му – шестеро, а найбільше у 1-му класі. Їх «аж» дванадцять, і це можна назвати своєрідним «рекордом», оскільки доволі давно подібного не спостерігалося.

 

Важливо додати, що і в найближчих роках поліпшення наповнюваності класів у школі не очікується. Можна ще надіятися на переселенців з іншої місцевості, але це малоймовірно. І ми, вчителі, маємо те, що маємо.

Незважаючи на незначну наповнюваність, кожен початковий клас нашої школи підпадає під критерії п. 2 ст. 14 Закону України «Про загальну середню освіту», де зазначено, що (цитую дослівно): «У загальноосвітніх навчальних закладах, розташованих у селах, селищах, кількість учнів у класах визначається демографічною ситуацією, але повинна становити не менше п’яти осіб. При меншій кількості учнів у класі заняття проводяться «за індивідуальною формою навчання». Також відповідно до цього Закону в кожному класі навчальні уроки повинні проводитися окремо, і вчитель при цьому повинен мати повне педагогічне навантаження, а це, як відомо, - час, призначений для здійснення навчально-виховного процесу. Теоретично все ніби вірно, але практична сторона зустрічається з масою проблем, які «породжує» недостатнє фінансування освіти. Через це навчання у початкових класах нашої школи проводиться в комплектах. Уроки з більшості предметів 1-й клас вивчає в комплекті (разом) з 4-м , а 2-й клас – з 3-м. Труднощі виникають уже під час складання робочого навчального плану. Але це ще, так би мовити, «квіточки». «Ягідки» виникають (і постійно) під час проведення самих уроків. Для прикладу візьму один з найважливіших пізнавальних предметів «Я і Україна». Навчальна програма в кожному класі побудована по-різному. Учні 4-го класу навчаються за старою програмою, а першокласники – за новою з урахуванням предметних компетентностей. Кожний розділ програми передбачає проведення дослідницького практикуму, екскурсій, уроків проектної діяльності. Водночас із предметною підготовкою учні мають опановувати ключові компетентності, які передбачають їхній особистісний, соціальний та інтелектуальний розвиток. Коли два класи проводять такі уроки разом – це створює проблеми у вивченні матеріалу. Аналогічна ситуація і з вивченням багатьох інших предметів.

Навчання в комплектах створює також труднощі і в засвоєнні матеріалу учнями, адже спільне навчання двох класів дещо відволікає їх від навчання та створює певний дискомфорт.

Усе ж в цій ситуації я, як вчитель початкових класів, максимально намагаюся донести до учнів кожного класу зміст матеріалу, долаючи ці труднощі. За 33 роки праці виробила свій стиль роботи. Не одразу, по крупинках, по цеглинках складалися мої успіхи. Саме мені довіряють своїх маленьких «чомучок» батьки, і я зобов’язана відкривати перед ними чарівний світ добра й любові. Намагаюся сіяти в душі своїх вихованців насіння краси, людяності, мудрі зернята знань. А їх у мене 12 першокласників, як віночок друзів, в якому «сплелися» веселі, кмітливі, енергійні, жваві, працьовиті хлопчики та дівчатка, і 6 здібних й розумних четвертокласників. Важко чимось здивувати сьогоднішніх дітей. Життя висунуло суспільний запит на виховання творчої особистості, здатної самостійно мислити, приймати сміливі, нестандартні рішення. Навчання без творчості – це мука. Без пошуку, без фантазії, творчих знахідок і втрат спільна праця вчителя та учня – важкий тягар. Тому вважаю, що використання ігрових технологій на уроках відповідає природним потребам дитини, адже за свою природою гра – це найпривабливіша діяльність дитини. Ігрові форми на уроці – найоптимальніший шлях до розвитку особистості молодшого школяра шляхом формування різного роду компетентностей, це сприяє їх самоствердженню. Дітям цікаво навчатися у грі. Девізом педагогічної діяльності вважаю слова А. Енштейна «Уміє вчити той, хто вчить цікаво». Тому продумую, яку створити проблемну, мовленнєву, ігрову ситуацію, як мотивувати необхідність цього матеріалу, щоб учні мимоволі спрямували свою увагу, активізували пам’ять, мислення на засвоєння знань.

Під час занять використовую ігри: «Гра в лісових мешканців», «Що було б на землі, якби зникли всі рослини? тварини? птахи?», «Жива і нежива природа». «Упіймай звук», «Цифри по місцях», «Допоможи бджілці», «Розумники» та ін.

Мої учні вчаться із задоволенням. Активно беруть участь у шкільних конкурсах, виступах, концертах. Відповідально готуються до участі у Міжнародному математичному конкурсі «Кенгуру», Всеукраїнському конкурсі «Колосок». Діти були нагороджені сертифікатами різних ступенів. Активні також батьки дітей нашого класу.

Натхненно, із захопленням школярики готувалися до свята «Золота осінь». Діти з природних матеріалів підготували виставку «Намалюю осінь», провели фотоконкурс «Радісні миттєвості осені», організували виставку малюнків.

На перервах дітвора грає у шашки, дитяче доміно, рухливі ігри. Попереду у нас ще багато цікавих уроків, проектів, зустрічей, екскурсій, добрих справ.

У кожної людини в житті є мрія. Кожна людина має право на мрію. Моя мрія – це навчання діток без класів-комплектів.

Усвідомлюю, що держава переживає нелегкі, так би мовити, часи, відповідно до цього є проблеми у фінансуванні освіти. Разом з тим переконана, що майбутнє держави в руках саме нинішніх учнів, у тому числі і нашої школи. Як завжди, надіюсь на краще.

М. Шарабура, вчитель початкових класів Бориницької ЗОШ І-ІІ ст.


Надрукувати  

Відео

Презентація нового роману Роксолани Сьоми "Світи суміжні"

Виставка народного одягу Жидачівщини

Виставка "Жидачівщина в полум’ї революції та російсько-української війни"

Народний часопис Жидачівщини "Новий Час"

81700, Львівська обл., Жидачівський район, місто Жидачів, ВУЛИЦЯ ЧАЙКОВСЬКОГО, будинок 1

Тел./факс: 032-393-14-01,

068-506-23-83

Відділ реклами: 093-240-40-56

E-mail: info@newtime.lviv.ua

Головний редактор: Андрій Данилець

Редакційна колегія: А. Данилець, О. Франків

Завідувач відділу: Оксана Франків

Відповідальний секретар: Іван Кофлик

Оглядач: Марія Татчин